Standardowe CV vs profil zawodowy w sieci

Do budowania marki zawodowej na rynku pracy mamy szansę wykorzystać kilka sprawdzonych narzędzi. W odpowiedzi na konkretną ofertę pracy wysyłamy nasze CV. By na stałe być widocznym dla rekruterów tworzymy profile zawodowe w sieci. Czym się różnią te dwa rozwiązania? W czym jest skuteczniejsze CV, a w jakich sytuacjach efektywniejszy będzie profil online?

W procesie rekrutacji do pracy najważniejsze jest wykazanie, że jesteś atrakcyjnym kandydatem, a twoje doświadczenia, kompetencje oraz motywacje są odpowiedzią na potrzeby pracodawcy. Rekrutujący ma zobaczyć w przekazie, który przygotowałeś, że pasujesz do wymagań, jakie firma lub instytucja stawia przed nowym pracownikiem.

CV – profilowanie przekazu

W dokumentach aplikacyjnych, które redagujesz w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie masz szansę wyróżnić te elementy, które dla odbiorcy będą jasnym sygnałem: tak, ten kandydat idealnie pasuje. CV i list motywacyjny (jeśli jest wymagany) należy tak przygotować, by znalazły się w nich słowa kluczowe dotyczące twojego doświadczenia zawodowego, wykształcenia, zadań, jakie wykonywałeś w ramach poszczególnych stanowisk. Takie słowa kluczowe widoczne są w treści oferty pracy/praktyk/stażu. Obraz kandydata z twojego CV powinien wpasowywać się w obraz kandydata poszukiwanego ofertą pracodawcy. W CV możesz skupić się na specjalnym wyróżnieniu haseł najistotniejszych z punktu widzenia propozycji rekrutacyjnej – wyboldować je, umieścić w pierwszej kolejności (np. przy wykazywaniu podstawowego zakresu obowiązków).

CV, w którym znajduje się podsumowanie zawodowe lub opisany cel zawodowy (pod zdjęciem, danymi kontaktowymi) ułatwi odbiorcy szybkie rozpoznanie czy ma przed sobą aplikację interesującego kandydata. Dla osoby z dużym doświadczeniem zawodowym bardziej efektywne będzie krótkie podsumowanie osiągnięć. Dla osoby startującej na rynku pracy trafniejsze będzie określenie celu zawodowego, czyli wykazanie, że planujesz karierę zawodową zgodnie z branżą, której dotyczy interesujące cię stanowisko pracy lub generalnie obszar, w jakim działa twój potencjalny pracodawca.

W curriculum vitae możesz dopisywać elementy dodatkowe, które bywają niedostępne przy budowaniu profilu w sieci lub są ograniczone różnymi kryteriami (skalą, datami itd.).  W dokumencie podajesz adres e-mail, numer telefonu komórkowego – by ułatwić rekruterowi szybki kontakt. W przypadku profilu online kontakt możliwy jest tylko dla zalogowanych rekruterów oraz firm, które korzystają z baz kandydatów na zasadach komercyjnych.

Twój profil zawodowy online

Budowanie wizerunku zawodowego w sieci to nie tylko profile zawodowe na konkretnych portalach  (GoldenLine czy LinkedIn).  Zdecydowana większość rekruterów szuka w sieci informacji o kandydacie, z którym ma przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną. Pracodawcy zapoznają się z tym, co zamieszczasz na Twitterze, FB, na blogu / wideoblogu. W przypadku wielu branż efekty twojej pracy możesz pokazać online w formie portfolio lub na Instagramie. O twoim udziale w wydarzeniach związanych z działalnością zawodową, o poziomie wiedzy w danej dziedzinie świadczą też twoje wypowiedzi na forach, w mediach. Twój udział w projektach studenckich powinien być zaznaczony na stronach tych projektów (za co byłem odpowiedzialny, czym się zajmowałam).

Sprawdź, co o tobie można znaleźć w sieci. Upewnij się, czy nie warto wzmocnić twojego pozytywnego wizerunku zawodowego.

Na profilach zawodowych, jakie kandydaci tworzą na najpopularniejszych portalach do tego przeznaczonych prezentowane są szersze informacje (niesprofilowane pod jedną/konkretną ofertę). Dla osoby, której wykształcenie i doświadczenie zawodowe buduje jeden klarowny obraz nie jest to żaden kłopot. Problemy zaczynają się gdy zmienialiśmy branże, ale chcemy pokazywać kompetencje/kwalifikacje, które zdobywaliśmy latami. Owszem, na takim profilu online również jest miejsce na wstawienie celu zawodowego lub podsumowania, ale wyszukiwarki kandydatów przeszukują profile w całości według haseł kluczowych (zadanych przez rekrutera). Nie zdziw się zatem, jeśli otrzymasz ofertę, która może pasować do twoich wcześniejszych miejsc/stanowisk pracy.

Profile online umożliwiają stałe wprowadzanie zmian – dopisywanie nowych kompetencji, kasowanie tych, które uważamy za mniej atrakcyjne dla pracodawcy, prezentowanie referencji, które wystawiają nam klienci, szefowie, współpracownicy (również online). Rekruterowi łatwiej jest skontaktować się z autorem takich referencji – jest on też użytkownikiem danego portalu. Na profilu dodajemy również strony www projektów, w które byliśmy/jesteśmy zaangażowani. Sam profil jest też możliwy do szybkiego przesłania jako cv – wystarczy przekazać rekruterowi link do strony.

Jako użytkownik portalu stworzonego do budowania wizerunku zawodowego masz szansę tworzyć listę znajomych, a więc sieć networkingową. Masz też dostępne opcje wchodzenia w istniejące bądź tworzenia nowych grup tematycznych/branżowych. Twoja aktywność na tych grupach też jest oceniana przez pracodawców. Ty też możesz obserwować profile firm, które cię interesują (za pośrednictwem tych samych stron, na których firmy widzą ciebie jako kandydata). Jest to dobre źródło informacji o firmie, o opiniach pracowników (byłych i obecnych), o realizowanych rekrutacjach.

 

Autor: Julita Mucha, Stowarzyszenie na rzecz Akademickich Biur Karier

 

Artykuł powstał w ramach projektu „Integracja obcokrajowców na polskim rynku pracy – studenci i absolwenci poznają swoje prawa i możliwości” współfinansowanego ze środków Urzędu m. st. Warszawy.

Belka_do_grafik_promocyjnych_2