Rozmowa kwalifikacyjna
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA jest kolejnym etapem rekrutacji – po weryfikacji kandydatów na podstawie złożonych aplikacji. Jeśli kandydat dotarł do rozmowy kwalifikacyjnej to znaczy, że jest osobą, którą firma się potencjalnie interesuje. Jest to też szansa na pełne zaprezentowanie wiedzy i umiejętności a także pokazanie dotychczasowych doświadczeń pod kątem ich wykorzystania w przyszłej pracy.
Rozmowa kwalifikacyjna służy obu stronom we wzajemnym poznaniu, weryfikacji i akceptacji. Ponieważ oczekiwania firm są bardzo różne w stosunku do przyszłych pracowników należy się do takiej rozmowy bardzo dokładnie przygotować. Poniżej kilka punktów ułatwiających zebranie informacji o firmie i o sobie. Mogą one pomóc także w przygotowaniu własnych pytań na rozmowę z pracodawcą.
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej:
CO WIEDZIEĆ:
- Jakie produkty (usługi) wytwarza czy sprzedaje na rynku?
- Gdzie znajduje się siedziba firmy?
- Jaka jest historia firmy?
- Kto jest dyrektorem?
- Ilu pracowników zatrudnia? Dlaczego poszukuje nowych pracowników?
- W jakich miastach (państwach) posiada przedstawicielstwa?
- Jakie są największe sukcesy (porażki) firmy?
- Czy i w jaki sposób reklamuje swoje produkty?
- Jak wygląda konkurencja na rynku?
- Jaki klimat, układy panują w firmie?
- Kto będzie przeprowadzał rozmowę?
- Jaki jest zakres obowiązków na danym stanowisku, jakich to wymaga kompetencji, zdolności, predyspozycji?
JAK SIĘ DOWIEDZIEĆ?
- Internet (strona firmy, blogi, fora)
- Materiały reklamowe w siedzibie firmy
- Katalogi branżowe
- Sklepy (firmy) oferujące produkty danego przedsiębiorstwa
- Prasa, szczególnie prasa branżowa.
- Znajomi
- Biuro Karier
- Wycieczka do firmy
- Telefon do firmy
Ogólna zasada skutecznego przekazu (10/30/60) opiera się w 10 % na tym co mówimy, w 30% jest konsekwencją tego jak mówimy (ton głosu, sposób artykułowania, precyzja wypowiedzi), w 60% zależy od mowy ciała a więc zachowań towarzyszących rozmowie i sygnalizujących nasze nastawienie psychiczne).
W trakcie rozmowy zwróć uwagę na:
- PIERWSZE WRAŻENIE – 7-15 sekund po rozpoczęciu spotkania (wejście – przejście – siad – uśmiech – głos), 99% wszystkich opinii o człowieku powstaje w ciągu 90 pierwszych sekund kontaktu
- Zewnętrzność statyczna (ubiór, fryzura, koloryt, zapach, postawa, uroda),
- Zewnętrzność dynamiczna (chód, siedzenie, terytorium, witanie się, mimika, gestykulacja, głos),
- Wpasowanie się w oczekiwania, utożsamienie się z ofertą,
ZACHOWANIA NIEWERBALNE:
- chód, postawa, sposób siedzenia,
- kontakt wzrokowy,
- wyraz twarzy,
- mimika, pantomimika, gestykulacja, tiki, drżenia,
- odległość i terytorialność.
ZACHOWANIA WERBALNE (sugestie):
- głos: pewny, zdecydowany, swobodny, niedrżący, o odpowiednim natężeniu,
- sposób mówienia: spokojny, dość wolny, z pauzami,
- słownictwo – unikać manieryzmów,
- odpowiedzi na pytania: krótkie, konkretne, rzeczowe, proste zdania,
- koncentracja na pytaniach – krótka odpowiedź, dodatkowe pytanie, prośba o czas,
- negatywne komunikaty: zdecydowanie unikać zarówno w formie (zachowania niewerbalne) jak i treści,
- skróty myślowe: unikać
TAKTYKA I STRATEGIA
- operowanie przestrzenią i terytorium,
- uwaga na zbyt swobodną atmosferę – to nie jest spotkanie partnerskie,
- kontrola pytań, zachowań niewerbalnych, atmosfery, dynamiki spotkania,
- odroczenie odpowiedzi (np. odpowiedź tylko na część pytania, dowcipne wymiganie się od odpowiedzi),
- kontrola mowy ciała (zwłaszcza wskaźniki niepokoju – tiki, drżenia itp.),
- zachowanie spokoju w krzyżowym ogniu pytań (chodzi o odporność na stres, możliwości koncentracji, orientacji, spryt),
- orientacja w podziale ról rozmówców i dostosowanie taktyki,
- dostrojenie się i rytmy,
- dyplomacja, takt (nie przerywanie, nie obrażanie się, kontynuacja po przerwaniu),
- zapamiętywanie nazwisk, prawidłowe zwracanie się do rozmówcy,
- niekrytykowanie byłej firmy, przełożonych, podwładnych (złe wrażenie),
ZADAWANE CZĘSTO PYTANIA
- Dlaczego kandydat chce pracować na tym stanowisku?
- Jak sobie kandydat wyobraża zakres obowiązków?
- Jakie umiejętności i cechy decydują o sprawnym funkcjonowaniu na stanowisku, o które się kandydat ubiega?
- Jakie są wymagania finansowe kandydata?
- Jakie cechy kandydat ceni u szefa?
- Czy sam potrafiłby pełnić funkcje szefa? Dlaczego kandydat tak uważa?
- Czego kandydat spodziewa się po pracy w firmie?
- Co kandydat planuje za pięć lat?
- Co zrobi kandydat, jeśli za 2 miesiące otrzyma lepszą (finansowo) ofertę pracy w innej firmie?
- Jaki jest największy sukces/porażka kandydata?
- Jakie są słabe i mocne strony kandydata?
- Jak kandydat sobie radzi z trudnymi sytuacjami i ze stresem? – proszę opisać konkretną sytuację.
- Jakie dotychczasowe doświadczenie uważa za szczególnie przydatne na danym stanowisku i dlaczego?
- Czy kandydat potrafi pracować zespołowo i dla czego tak sądzi?
- Proszę mnie przekonać, że jest Pan/Pani właściwą osobą na to stanowisko.
- Na co kandydat przeznaczyłby miliard złotych gdyby go miał.
- Jakie są zainteresowania kandydata?
- Niech kandydat przekona rozmówcę do książki, którą ostatnio przeczytał.
- Jaka jest motywacja kandydata do pracy w tej firmie?
- Jaka działalność dostarcza kandydatowi największej radości?
- Niech kandydat opisze sytuację, która go zdenerwowała.
- Jak kandydat jest przygotowany do objęcia proponowanego przez firmę stanowiska?
- Jak firma skorzysta zatrudniając właśnie kandydata?
- Prośba do kandydata o opowiedzenie dowcipu / anegdoty!!!
- Co kandydat rozumie pod pojęciem „współpraca”?
- Co będzie stanowiło największy problem, jeśli kandydat dołączy do zespołu?
- Ile kandydat chce zarabiać i dlaczego tak dużo?
- Czy kandydat wie, jakie są koszty utrzymania stanowiska pracy? Czy – i jak zarobi na siebie pracując w irmie?
NA KONIEC:
- rozmowa powinna się zakończyć (nie przeciągać zakończenia),
- ustalić termin i formę odnośnie przekazania wyników rozmowy lub ewentualnego następnego spotkania,
- ustalić do kogo będzie należała inicjatywa w w/w ustaleniach (zostanie się poinformowanym (jak i kiedy?), należy się skontaktować samemu (jak i kiedy?).
- niezależnie od wyniku rozmowy – pamiętać o podziękowaniu za poświęcony czas.
POWODZENIA!
Autor: Bożena Opic