Prezentacja multimedialna na rozmowę kwalifikacyjną
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat to rozwiązanie coraz chętniej wybierane przez rekruterów. Dzięki temu przyszły pracodawca może poznać w praktyce umiejętności zdobywania informacji oraz ich prezentowania przez kandydata. Jak się do tego właściwie zabrać?
Przed przystąpieniem do działania należy dopytać o szczegóły:
- temat wystąpienia (prezentować można samego siebie, produkt, który firma sprzedaje, bądź też pomysły na udoskonalenie np. serwisu firmy)
- kwestie techniczne (własny lub udostępniony laptop, rodzaj programu Power Point lub inny – dla osób bez doświadczenia z Power Pointem przydatna będzie platforma prezi.com, która pozwala na przygotowywanie profesjonalnych prezentacji on-line w prosty i niezwykle estetyczny sposób.
- czas trwania prezentacji (10-15 minut, bo tyle najczęściej otrzyma kandydat, to około 5-7 slajdów)
Podstawowym celem prezentacji jest sprzedaż (czy to produktu czy usługi lub też siebie jako potencjalnego pracownika). Kupuje się oczami – z tego względu tak ważnym elementem prezentacji jest oprawa graficzna. Warto aby nawiązywała do identyfikacji wizualnej firmy, do której aplikuje kandydat. Nie powinno w niej zabraknąć logotypu. Całość powinna być przejrzysta i czytelna.
Nawet doświadczeni w wygłaszaniu prezentacji popełniają błędy, najczęstsze i najbardziej widoczne dla rekruterów to:
- za dużo tekstu – w takim przypadku trudno zdecydować rozmówcy czy ma nas słuchać czy czytać, przez co w efekcie końcowym traci się albo przekaz ze slajdu albo przemowę kandydata. Prezentowane treści wraz z komentarzem powinny się uzupełniać. Jeśli więc jest do przekazania definicja – najlepiej podać jej nazwę a rozwinięcie treści podać z pamięci. W przypadku danych na slajdzie należy umieścić wykres a omawiać go również z pamięci
- czytanie ze slajdu – wynika często z poprzedniego błędu – za dużo tekstu na stronie sprzyja czytaniu zamiast mówienia, które wygląda nieprofesjonalnie. Informacja na slajdzie ma być jedynie ilustracją, punktem zaczepienia, hasłowym podkreśleniem tematu. Jeśli będzie się czytać slajdy, równie dobrze można rozdać audytorium wydrukowany tekst. Taka prezentacja z pewnością nie zostanie zapamiętana.
- zasłanianie sobą prezentacji lub stanie tyłem do publiczności – błąd częsty zwłaszcza wtedy, kiedy osoba prezentująca nie do końca dobrze pamięta swoją prezentację
- przesadna grafika: za dużo kolorów, zdjęć, migoczące ozdoby, animacje – powodują chaos i są nieczytelne; kilka 'fajerwerków’ może przyciągnąć uwagę, ale należy stosować je zawsze z umiarem. Zawsze należy pamiętać o umieszczaniu zdjęć w dobrej jakości. Zdjęcia powinny pochodzić z legalnego źródła i nie mieć na sobie znaków wodnych, które pokazują, że nie są kupione. Warto pamiętać o możliwości korzystania z darmowych stocków zdjęć.
- zbyt szybka rotacja tekstu i slajdów – w PP slajd może prezentować się od razu w całości lub po kolei zapełniać treścią. Jeśli wybiera się tą drugą opcję, należy pamiętać o tym, by pomiędzy jedna a drugą informacją pojawiającą się na slajdzie była chwila przerwy. Audytorium rekruterów dostanie oczopląsu chcąc jednocześnie obserwować kandydata i co chwile zmieniające się napisy.
Przygotowaną prezentację trzeba przećwiczyć, najlepiej kilkukrotnie, co pozwoli na faktyczne sprawdzenie ile potrzeba czasu na jej opowiedzenie oraz na wyeliminowanie ewentualnych błędów. Warto wesprzeć się na próbie kimś z rodziny lub przyjaciół. Swoje wystąpienie można też nagrać i później samemu przeanalizować, dzięki czemu można wyłapać niepotrzebne acz częste wtrącenia („eeeee”, „yyyy”). Warto też zwrócić uwagę na tempo wypowiedzi oraz intonację głosu.
Warto również mieć już na samo spotkanie prezentację w dwóch kopiach (jedną na USB a drugą zapisaną ma e-mailu lub w chmurze. Pozwoli to uniknąć stresu w przypadku problemów technicznych.