Networking – zacznij już na studiach!

 

Networking słusznie jest określany drogą do ukrytego rynku pracy. Sieć kontaktów zawodowych, dzięki którym dajemy się poznać jako specjaliści i równocześnie czerpiemy z wiedzy i umiejętności osób będących w naszej sieci networkingowej to efektywny i sprawdzony sposób na rozwój naszej kariery. Budowę takiej sieci kontaktów można zacząć już na etapie studiów.

 

Networking nadal pozostaje niedocenianym sposobem na zwiększenie swoich szans na rynku pracy. Z informacji od studentów i absolwentów, z którymi spotykamy się na wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie ABK (JOBBING, CAREERDATE) wynika, że kandydaci wciąż najczęściej poszukują dla siebie szansy na rynku poprzez przeglądanie ogłoszeń na portalach z ofertami pracy. Tymczasem, jak pokazują wyniki wielu badań, ukryty rynek pracy (75% ofert nie jest powszechnie upublicznianych) daje większe szanse na znalezienie dopasowanego miejsca zatrudnienia. Daj się poznać swoim znajomym jako specjalista w danej branży, służący wiedzą i wsparciem, a z pewnością będziesz rekomendowany w sytuacjach zawodowych.

 

Co to właściwie jest networking i jak z niego korzystać? Sieć networkingowa to stały proces wymieniania się wiedzą, wsparciem zawodowym, informacjami branżowymi w ramach relacji zawodowych. Istotne, że nie są to relacje związane ze sprzedażą usług. Będąc w takiej sieci z jednej strony możemy liczyć na pomoc specjalistów działających na różnych polach, którzy służą nam radą w rozwiązywaniu problemów zawodowych, z drugiej – nasza rola też polega na aktywnym udzielaniu się zgodnie z zawodowymi potrzebami naszych znajomych.

 

Networking to również system wzajemnego polecania swoich usług potencjalnym klientom. W dużej mierze związany jest z wykorzystaniem portali społecznościowych (m.in. typowo związanych z karierą zawodową, czyli GoldenLine i LinkedIn). Ważne jest, by podczas budowania i zarządzania siecią naszych relacji zawodowych dbać o ich ciągłość i jakość.

 

Pamiętaj:

·         W zarządzaniu siecią networkingową kluczowe jest budowanie długotrwałych relacji opartych na wzajemnych korzyściach.

·         Nie możesz myśleć tylko o swoich celach i potrzebach.

·         Nie zwlekaj zbyt długo z kontaktem z interesującą osobą, którą poznałeś np. na konferencji. Zadbaj o to, by podczas następnego kontaktu pamiętała skąd cię zna. Napisz do niej maila, zaproś do grona znajomych w portalu społecznościowym itp.

·         Utrzymuj stały kontakt (nie wracaj do niego tylko wtedy, kiedy jest wygodnie tobie i kiedy to ty jesteś w potrzebie).

 

Networking na studiach

 

Studiujesz? Niedawno skończyłeś studia? Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, w jak licznej grupie networkingowej już się znajdujesz. Zastanów się jakie miejsca i sytuacje sprzyjają nawiązywaniu kontaktów branżowych, gdzie i jak możesz zacząć budować swoją silną markę na rynku pracy.

 

Miejsca i sytuacje sprzyjające nawiązywaniu kontaktów zawodowych i budowaniu silnej marki:

·         Uczelnia (grupa zajęciowa, szkolenia, koła naukowe, projekty studenckie);

·         Miejsce pracy, praktyk lub stażu;

·         Rozmowy z praktykantami i pracownikami firm podczas: Targów pracy, Careerdate, Dni Otwartych w firmie;

·         Studia podyplomowe;

·         Eventy branżowe (konferencje, panele dyskusyjne, śniadania branżowe, kluby);

·         Wyjazdy na wymianę studentów;

·         Angażowanie się w akcje społeczne;

·         Spotkania ze znajomymi ze szkoły (podstawowej, średniej);

·         Członkostwo w Klubie Absolwentów (spotkania networkingowe, zjazdy absolwentów);

·         Aktywność na forach branżowych.

 

Jeżeli nie widzisz dla siebie dobrego rozwiązania, to samodzielne stwórz takie sytuacje, dzięki którym zbudujesz swoją sieć networkingową:

 

·         Organizacja projektów (studenckich, absolwenckich, międzyuczelnianych);

·         Organizacja spotkań z ekspertami (w porozumieniu z pracodawcą, praktykodawcą);

·         Zgłoszenie na konferencję w roli prelegenta;

·         Obecność w mediach;

·         Założenie stowarzyszenia;

·         Promocja swoich osiągnięć (zawodowych, naukowych, społecznych) m.in. w sieci (strony projektów, akcji, kampanii);

·         Organizacja biznes-mixerów;

·         Zaprojektowanie Programu Partnerskiego;

·         i wiele innych…

 

 

Rekomendacje – zysk dla pracodawcy

 

Jeżeli masz wątpliwości czy warto informować znajomych o tym, że poszukujesz pracy, to spójrz na proces rekrutacji oczami pracodawcy. Rekrutacja i selekcja nowych pracowników to przede wszystkim spora inwestycja obarczona ryzykiem niepowodzenia. Stąd też rosnący ukryty rynek pracy, w ramach którego pracodawca przekazuje informację o planowanym zatrudnieniu na konkretne miejsca pracy wewnątrz firmy – zaprasza aktualnych pracowników do rekomendowania znajomych, specjalistów z danego obszaru. Na takim rozwiązaniu zyskują wszystkie strony: pracodawca ogranicza wydatki oraz rozkłada ryzyko związane z rekrutacją na firmę i aktualnego pracownika (nie zarekomendujesz przecież osoby, co do której masz wątpliwości, nie będziesz ryzykować utraty zaufania swoich przełożonych), pracownik otrzymuje gratyfikację (jeśli kandydat się sprawdzi i pozostanie w firmie), kandydat (jako strona rekomendowana) ma już na starcie wsparcie znajomego wprowadzającego go do firmy. Programy referencyjne w firmach stają się standardem – nie dowiesz się o ich funkcjonowaniu jeśli twoi znajomi z sieci networkingowej nie uznają cię za godnego polecenia i nie będą równocześnie wiedzieć o twoich potrzebach dotyczących rozwoju zawodowego.

 

Networking to dla ciebie szansa na wejście na drogę do ukrytego rynku pracy. Stań się częścią takiej sieci, korzystaj z niej i rozwijaj swoją karierę zawodową.

 

 

Autor: Julita Mucha, Stowarzyszenie na rzecz Akademickich Biur Karier

 

Artykuł powstał w ramach projektu „Integracja obcokrajowców na polskim rynku pracy – studenci i absolwenci poznają swoje prawa i możliwości” współfinansowanego ze środków Urzędu m. st. Warszawy.

Belka_do_grafik_promocyjnych_2