Kompetencje cenione na rynku pracy
Podczas rozmów związanych z poszukiwaniem praktyk zawodowych, stażu czy pracy pojawia się pojęcie kompetencji. Czym są, do czego się odnoszą? O czym mówić, gdy zostaniecie o nie zapytani?
Kompetencje dotyczą sfery pracy i są określane jako zdolność skutecznego wykonywania zadań zgodnie z wymaganiami stanowiska pracy. Kompetencje dzieli się na twarde i miękkie. Do kompetencji twardych zalicza się przede wszystkim wiedzę branżową, znajomość języków obcych, a także obsługę specjalistycznych programów komputerowych. Kompetencje miękkie to cechy osobowości oraz umiejętności społeczne, takie jak: kreatywność, zdolność działania pod presją czasu, umiejętność pracy w zespole, elastyczność, odporność na stres czy komunikatywność.
Przykłady kompetencji miękkich poszukiwanych przez pracodawców:
Komunikatywność to umiejętność jasnego wyrażania swoich myśli, słuchania, zadawania pytań, dostosowywania treści i formy wypowiedzi do rozmówcy. Osoby komunikatywne potrafią wyjaśnić nawet złożone problemy współpracownikom i klientom.
Umiejętność pracy w zespole czyli współdziałania z innymi, to zdolność do kompromisów dla osiągnięcia wspólnego celu. Zespołowość ułatwia nawiązywanie przyjaźni i w ten sposób zwiększa satysfakcję z pracy.
Skuteczne rozwiązywanie problemów, które wymaga analitycznego, kreatywnego i krytycznego myślenia. W środowisku pracy doceniane są osoby, które nie czekają na gotowe rozwiązania tylko same je proponują.
Elastyczność i zdolność przystosowania się do nowego środowiska pracy oznacza otwartość na nowe wyzwania, szybkie reagowanie na zmiany. Gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem, dobrze jest szukać alternatywnych rozwiązań.
Odpowiednie reagowanie na konstruktywną krytykę ułatwia rozwój i naukę nowych kompetencji. Dobrzy pracownicy potrafią z wdzięcznością przyjąć i zastosować opinie innych dla ulepszenia swojej pracy.
Pozytywne nastawienie, inicjatywa i silna motywacja do pracy pokazują zaangażowanie, ale również dowodzą, że nie potrzebujesz ciągłego nadzoru. Pozytywne nastawienie jest zaraźliwe i doskonale wpływa na morale oraz energię innych osób w zespole.
Kompetencje miękkie mają coraz większe znaczenie już na etapie rozmów rekrutacyjnych zatem warto o nich pamiętać.